Blog

opera-jest-i-zawsze-byla-teatrem-wywiad-z-renata-borowska-juszczynska

"Opera jest i zawsze była teatrem". Wywiad z Renatą Borowską-Juszczyńską

Z Renatą Borowską-Juszczyńską, dyrektor Teatru Wielkiego im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu o repertuarze nowego sezonu artystycznego, gustach publiczności i atrakcjach, jakie poznańska opera przygotowała dla swoich odbiorców rozmawia Magdalena Nowicka-Ciecierska. ----------- Sezon 2018/2019 to 6 premier, 8 baletów, 6 koncertów, przedstawienia dla dzieci –  w… czytaj dalej »
tony-de-vuyst-we-consider-culture-as-plural-multidimensional-transversal-and-transdisciplinary

Tony de Vuyst: We consider culture as plural, multidimensional, transversal and transdisciplinary

  Tony de Vuyst is the managing director of PointCulture, a network promoting cultural operators in the Federation Wallonia Brussels (www.pointculture.be). He is also the President of the Brussels Arts Network (RAB), which federates with its Flemish sister (Brussels Kunstenoverleg) more than 170 cultural operators in… czytaj dalej »
w-ogrodzie-opery-trubadur-z-nowojorskiej-metropolitan-opera-na-zywo-w-kinach

W ogrodzie opery. 'Trubadur' z nowojorskiej Metropolitan Opera na żywo w kinach

Prawdopodobnie niewielu polskim melomanom udało się odwiedzić słynną nowojorską The Metropolitan Opera. Kilka lat temu podczas wakacyjnej pracy w Stanach nawet kupiłam bilet do MET, ale odwołano autobus i na spektakl nie zdążyłam. Zawsze pozostaje opera…w kinie. Dzięki transmisjom i letnim retransmisjom na ekranie można… czytaj dalej »
dofinansowanie-na-publikacje-fundacji-meakultura

Dofinansowanie na publikację Fundacji MEAKULTURA

Dobrych wieści nigdy nie za wiele! :) Jesteśmy dumni, że Fundacja MEAKULTURA zdobyła dofinansowanie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na wydanie książki pt. "Kompozytorzy polscy za granicą. Przewodnik (XX i XXI wiek)" w ramach programu Muzyczny Ślad. Jego strategicznym celem jest utrwalanie i wprowadzanie do… czytaj dalej »
o-milosc-trzeba-walczyc-slow-kilka-o-uprowadzeniu-z-seraju-w-warszawskiej-operze-kameralnej

O miłość trzeba walczyć... słów kilka o Uprowadzeniu z Seraju w Warszawskiej Operze Kameralnej

Tytuł niniejszego artykułu jest absolutnie nieprzypadkowy. Tymi słowy reżyser, Jurij Aleksandrow, podsumował swoją artystyczną wizję nowej realizacji WOK-u. Podjął się tematu z jednej strony błahego, z drugiej jednak bardzo złożonego i wymagającego – postawił przed sobą wyzwanie odniesienia realiów życia samego Mozarta do losów bohaterów… czytaj dalej »
fryderyki-2018-w-kategorii-muzyka-powazna

Fryderyki 2018 w kategorii muzyka poważna!

Poznaliśmy laureatów Fryderyków 2018 w kategoriach muzyki poważnej!W poniedziałek 16 kwietnia 2018 roku w Studiu Koncertowym Polskiego  Radia im. Witolda Lutosławskiego odbyła się 24. gala wręczenia Nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk 2018 w kategoriach muzyki poważnej.  Uroczystość była transmitowana na żywo w Programie Drugim Polskiego Radia.… czytaj dalej »
muzyka-blizej-boga

Muzyka bliżej Boga

Za nami 15. edycja festiwalu Misteria Paschalia. Odwiedzam wydarzenie już chyba trzeci rok z rzędu i muszę przyznać, że organizatorzy dbają o jakość festiwalu, utrzymując go na bardzo wysokim poziomie. W tym roku tematem przewodnim była muzyka dawnej Anglii, której patronował John Butt – profesor… czytaj dalej »
jak-daleko-z-egiptu-do-izraela-g-f-haendel-izrael-w-egipcie

Jak daleko z Egiptu do Izraela? - G.F. Haendel, Izrael w Egipcie

Przesyceni stale powtarzającymi się pozycjami w programach koncertowych, coraz chętniej wybieramy mniej znane lub po prostu rzadziej wykonywane kompozycje, jeśli tylko nadarzy się ku temu okazja. W końcu istnieje tyle wartościowych dzieł, o których mało słyszeliśmy, bo po prostu nie przyjęły się w repertuarze swoich… czytaj dalej »
actus-humanus-save-the-early-music

Actus Humanus - Save the early music!

W niedzielę zakończyła się bożonarodzeniowa edycja festiwalu Actus Humanus. O festiwalowych koncertach pisałem w swoich codziennych relacjach na blogu Baroque Goes Nuts!, nie chcę się powtarzać, jeśli macie ochotę poczytać, zapraszam serdecznie. Na całym świecie muzyka dawna przeżywa swój - nomen atque omen - renesans.… czytaj dalej »
gdzie-jest-dyrygent-fitelberg-od-kuchni

Gdzie jest dyrygent? Fitelberg od kuchni

Emocje już opadły ‒ w końcu od zakończenia X Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga minął przeszło tydzień. Jeszcze przez chwilę melomani będą wspominać zawodników, a potem każdy wróci do codziennych obowiązków. Inaczej sprawa ma się z uczestnikami konkursu. Na pewno było to dla nich… czytaj dalej »
quot-kazde-pytanie-jest-grzechem-quot-czyli-eros-i-psyche-w-teatrze-wielkim

"Każde pytanie jest grzechem", czyli Eros i Psyche w Teatrze Wielkim

Teatr Wielki – Opera Narodowa postawił przed sobą zadanie przywracania pamięci słuchaczy oper, które zostały zapomniane. Szczególnie oper polskich. I tak, w zeszłym roku z wielkim powodzeniem wystawiono Goplanę Władysława Żeleńskiego, w tym sezonie natomiast zagrano operę Eros i Psyche Ludomira Różyckiego, co nie należało… czytaj dalej »
przez-muzyke-blizej-smierci

Przez muzykę bliżej śmierci

Święto Wszystkich Świętych zawsze zaznacza się we mnie krótką refleksją na temat śmierci – co właściwie dzieje się z tymi, którzy odeszli? Czy oglądają nas teraz z góry? Czy wiedzą o każdym momencie, w którym ich wspominamy? Te pytania oczywiście zawsze pozostaną bez odpowiedzi, ale… czytaj dalej »
rigoletto-czyli-poprawna-inscenizacja-w-teatrze-wielkim-w-poznaniu

„Rigoletto”, czyli poprawna inscenizacja w Teatrze Wielkim w Poznaniu

Teatr Wielki w Poznaniu do swojego repertuaru wybiera zwykle sprawdzone i dobrze znane dzieła. Stało się tak i tym razem, podczas pierwszej premiery nowego sezonu, wystawiono bowiem Rigoletto Giuseppe Verdiego w reżyserii Marcina Bortkiewicza. Słynną arię La donna e mobile zna przecież niemal każdy (o… czytaj dalej »
osiecka-jest-mloda

Osiecka jest młoda

Minęło już 20 lat od śmierci Agnieszki Osieckiej. 20 lat od kiedy napisała ostatnią piosenkę dla maleńkiego, sopockiego teatru Atelier, który stał się jej ostoją w starości i chorobie. Banałem jest stwierdzenie, że jej piosenki są uniwersalne. Uniwersalny jest dla mnie Kaczmarski, może Stachura. Jej… czytaj dalej »
to-w-koncu-sacrum-czy-profanum

To w końcu sacrum czy profanum?

Zdaje się, że twórcy festiwalu lubią pozostawiać to pytanie bez odpowiedzi. Być może jest to słuszna idea, skoro festiwal działa już tyle lat, nie nudząc swoich widzów. Budzi się we mnie jednak pytanie – czy to usilne poszukiwanie odmiennych biegunów w sztuce nie gubi czasem… czytaj dalej »
feeling-has-no-limits-between-us-all-worldwide-interview-with-luis-fernando-perez

Feeling has no limits between us all, worldwide. Interview with Luis Fernando Pérez

Anna Kruszyńska: This year’s edition of ‘La Folle Journee’ Festival in Warsaw is dedicated to dance. Spanish music, and culture in general, as I think, is very much connected with dance. What role dance and music play in modern Spanish society? Luis Fernando Pérez: Spain… czytaj dalej »
jedyny-taki-koncert-save-the-music-i-akademia-menedzerow-muzycznych

Jedyny taki koncert - Save the Music i Akademia Menedżerów Muzycznych

Z radością informujemy o współpracy, którą zawiązaliśmy z Akademią Menedżerów Muzycznych! Owocem wspólnych działań, a także sercem kampanii Save the Music ma być coroczny koncert, którego w całości produkcją zajmą się absolwenci i uczestnicy Akademii Menedżerów Muzycznych. Cytując Przemka Kubajewskiego, koordynatora szkoły: Bardzo się cieszę,… czytaj dalej »
music-is-not-a-luxury-but-a-necessity-interview-with-peter-jablonski

Music is not a luxury but a necessity. Interview with Peter Jablonski

Anna Kruszyńska: In your repertoire you often play music by Polish composers – Chopin, Szymanowski, Kilar, Maciejewski. Are Polish composers, of course apart Chopin, popular in the world? Or is there still much to be done to promote Polish compositions? Peter Jablonski: Although with the… czytaj dalej »
4-krakowska-jesien-muzyczna-1-4-pazdziernika-2017

4. Krakowska Jesień Muzyczna (1-4 października 2017)

Wyjątkowi artyści i najpiękniejsze utwory kameralnej muzyki klasycznej! Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae" oraz Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie mają radość zaprosić na cztery niezwykłe spotkania z muzyką kameralną. Program czwartej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej zakłada prezentację dzieł polskich i zagranicznych kompozytorów, w tym jedno… czytaj dalej »
music-export-conference-2017

MUSIC EXPORT Conference 2017

Skąd czerpać środki na promocję muzyki? Dlaczego warto pokazywać się na festiwalach? Jaka powinna być rola rozgłośni radiowych w promocji lokalnych twórców, a jaka jest rola wytwórni? Na te i inne pytania będzie można uzyskać odpowiedzi podczas Music Export Conference 2017, która odbędzie się już… czytaj dalej »

1234‹ poprzednie